Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jaruca

Přijde mi ... co ? dopis ?? taky lahůdka

0/0
30.8.2010 15:02

Barbarka_CZ

Mně osobně

nejvíc drásá nervy naprosto nesprávný výraz "dvěmi" (příp. ještě "oběmi"), který velice často používají televizní moderátoři.

0/0
8.7.2010 21:54

klusicek

Re: Mně osobně

S třemi chlapy, jasně ;) Používají to pořád ;)

0/0
9.7.2010 13:44

bororo3

Re: Mně osobně

Za příspěvek vám tleskám oběmi rukami.

0/0
30.8.2010 14:19

alex hart

Ad Česko

Rozpoutala se zde zuřivá diskuse o výrazech Česko a Čechy, včetně dokazování, že výraz Česko zde existoval už kdysi dávno. No to je docela možné. Ony existovaly také výrazy jako Anglicko a další, které se už dávno u nás nepoužívají, snad ještě občas Švýcary (místo Švýcarska). Prostě upadly v zapomění.  Proč se tedy vynořil název Česko?

.

Podle mne to je proto, že při dělení Československa vzniklo samostatné Slovensko. Odtržením Slovenska od názvu Československo vznikne ono dnes používané Česko. Vzpomeňte si ještě na onu pomlčkovou válku, která tomu předcházela. Název Česko tedy vůbec není nějakým hluboce promyšleným návratem k nějakému starému názvu. Vždyť se v té době vůbec nepoužíval. V prvotní fázi to byl takový malý truc proti dělení státu. Absurdní název proti absurdní akci. Jiná věc je, že se tento název velmi rychle vžil, a to podle mne z nedostatku jiného přiléhavého a krátkého názvu. Zprvu spíše jako trpký žert. Dnešní postoj některých Moraváků je už zase něco jiného.

0/0
8.7.2010 8:19

klusicek

Re: Ad Česko

Dobrý den, děkuji velice za pěkný příspěvek a názor.

Více než jinou sdílím tu část, kde píšete o trucu a zvyku. Sice se čeština jako taková stále vyvíjí (což je jen dobře), ale už mi nepřijde, že by se na vývoji podíleli lidé (jako většina), ale UJC a hlavně média. Když začnou v TN N@va říkat místo "voda" třeba "oxid vodný", tak to tak za chvilku bude používat většina lidí.

Stejně tak mluvnické chyby, jako vypouštění "svůj" a nahrazení "tvůj" a další.

Díky ;)

0/0
8.7.2010 14:26

vidocqcz

hm

S tím datem bych si dovolil nesouhlasit. Pokud budu podepisovat dodavatelům smlouvu, tak tam nemohu napsat datum ve formátu D. M. RR, ale musím DD. MM. , protože ti šikulové jsou schopni to měnit aby posouvali milníky :-)

0/0
7.7.2010 14:00

klusicek

Re: hm

Ano, potom použijete formát DD.MM.RRRR bez mezer (viz připomínka Beatrice_CZ, nebo jak se jmenuje, dříve v diskuzi).

Špatné psaní data není až zase tak palčivý problém, větší chybou (dají-li se chyby stupňovat) je dle mého psaní "v 5ti jazycích" ;)

0/0
7.7.2010 14:53

Vrah

Re: hm

V „pětti“?

0/0
7.7.2010 21:01

klusicek

Re: hm

Ano, psát "v 5ti" mi přijde horší, než napsat špatně datum ;)

0/0
7.7.2010 21:13

Vrah

Re: hm

Leda by chtěl napsat něco jiného – klávesu 5 obývá písmenko „ř“. Ještě samohlásku „i“ a je to v 5iti. ;-D

0/0
7.7.2010 21:19

klusicek

Re: hm

;-D;-D;-D;-D Miluji češtinu :-)

0/0
7.7.2010 21:25

alex hart

Formát času

Autor uvádí možnost zápisu času např. v podobě: "v 7:00 večer". Nejsem jazykozpytec, ale tato možnost mi připadá ne-li nesprávná, pak přinejmenším zcela nevhodná. Já vidím jen dvě možnosti:

1) 19:00  (a pak je jasné,  že jde o večer i že je to přesně v sedm)

2)  (přesně) v sedm večer  nebo (přesně) v 7 večer

Jde o to, že zápis 7:00  indikuje přesný čas, který se v našich krajích vždy uvádí ve 24hodinovém formátu a dovětek "večer" to sice upřesní, ale ta kombinace je nesmyslná a zavádějící.

Může nám autor sdělit, která norma českého pravopisu umožňuje zápis času v podobě "v 7:00 večer", a kde se v ní autorem uvedený formát explicitně uvádí?

0/0
7.7.2010 10:51

alex hart

Re: Formát času

P.S.

Vážím si snahy autora o nápravu českého pravopisu v praxi. Takovou snahu oceňuji.  Přesto jsem si dovolil poukázat na něco, s čím nesouhlasím.  To však však vůbec neznamená, že autorovo snažení odsuzuji. Jde mi jen o ten jeden jmenovaný případ.

0/0
7.7.2010 10:54

klusicek

Re: Formát času

Dobrý den, děkuji za příspěvek. Formát času je myšlen trošku jinak, napsal jsem to nejspíše trošku nejasně. V ČR čas rádi uvádíme ve 12hodinovém formátu, chtěl jsem poukázat na to, že bez kontextu se může lehce stát, že čtenář špatně pochopí význam, to jest vše.

A současně děkuji za podporu! ;)

R. K. ;)

0/0
7.7.2010 13:06

Nemesiss

...těch pravopysných chib je fakt moc...

...a jsou i na Moravě...8-o:-)

0/0
7.7.2010 1:25

klusicek

Re: ...těch pravopysných chib je fakt moc...

Věřím, že jsou i na Moravě ;) ;) Ale to nemohu vědět, kdybych byl rejpa, žiju jen v Čechách :-D

0/0
7.7.2010 9:16

Barbarka_CZ

ad datum

Nesouhlasím s tvrzením, že tvar 01.01.2010 je špatný. Není. Podle NUOV, podle jejichž pravidel jsem mj. skládala státní zkoušku ze psaní na klávesnici PC a podle nichž se psaní desetiprstovou hmatovou metodou učí, je tento způsob zapsání data správný, resp. je to jeden ze dvou možných (přijatelných) způsobů. Používá se především v obchodní korespondenci, na fakturách apod. V soukromé korespondenci se pak používá tvar 1. 1. 2010 nebo lépe 1. ledna 2010.

0/0
7.7.2010 0:17

klusicek

Re: ad datum

Dobrý den,

děkuji za upozornění, konzultoval jsem to s UJC a máte pravdu. Děkuji, v blogu napravím!

Hezký večer (spíše už ráno) ;)

0/0
7.7.2010 0:20

Barbarka_CZ

Re: ad datum

:-)

0/0
7.7.2010 2:04

klusicek

Re: ad datum

;) ;)

0/0
7.7.2010 2:29

veš na pleši

Za ty

číslovky díky. Ač se považuji celkem za znalce (amatéra, češtinu jsem nestudovala), tak v tomhle jsem tápala.

0/0
6.7.2010 21:16

klusicek

Re: Za ty

Děkuji, nemáte zač. Jinak češtinu jsem též nestudoval, jsem jen nadšenec ;)

0/0
6.7.2010 21:20

UrsusLuin

Malý úkol

A malý úkol pro autora - nastudovat si rozdíl mezi větou "Pravopisné chyby v Čechách" a "Pravopisné chyby v Česku". 

Jinak prostě standardní výpis nejčastějších chyb v každém druhém textu, který je psán odborníkem, který si netyká s počítačem a moc ten jazyk neřeší.

0/0
6.7.2010 20:51

Vrah

Re: Malý úkol

Autor třeba dosud jako jiní neakceptoval patvar „Česko“.

Až bude zavedeno Moravsko, Anglicko Čínsko nebo Americko, pak pouvažuji o tom, že vezmu na milost Česko.

0/0
6.7.2010 20:55

UrsusLuin

Re: Malý úkol

Patvar Česko je tady s námi od 18. století? Nebo ještě dříve. Pouze někteří rádobyintelektuálové o tom ví prd. Česko je geografický název území na němž se rozprostírá Česká republika. Čechy jsou pouze ta polovina České republiky. Pane, patvare. ;)

0/0
6.7.2010 20:56

Vrah

Re: Malý úkol

Ale to já vím, jaký je rozdíl mezi Čechami a Českem. A je mi úplně fuk, co o tom vědí nebo nevědí rádobyintelektuálové. I kdyby slovo Česko vzniklo za lovců mamutů, mně se nelíbí a nepamatuji, že by ho někdo užíval, dokud trvala federace, pane intelektuále.

0/0
6.7.2010 21:02

UrsusLuin

Re: Malý úkol

Je to tvar doložený už roku 1777. A je tady prostě problém s tím, že nelze používat Čechy pro označení České republiky i samotných Čech. Samozřejmě, že tady nebyl ten problém, protože tady nebylo v podstatě dělení na Čechy, Moravu, Slovensko. Ale pouze na Čechy a Slovensko. Morava byla opomíjena.

Jestli se vám Česko líbí, nebo ne, nic nemění na tom, že to není patvar, že je oficiálně kodifikován a že to působí blbě, když někdo chce kritizovat jazykový projev někoho a sám přitom v nadpise udělá něco, co je dnes považováno za chybu.

0/0
6.7.2010 21:05

ellukas

Re: Malý úkol

Československo se nemohlo rozpadnout na Čechy a Slovensko, ale na Česko a Slovensko.

0/0
6.7.2010 21:11

Vrah

Re: Malý úkol

Já vám to, že je to tvar doložený z roku 1777, klidně věřím.

To, že je něco kodifikováno, neznamená, že to nemůže být ohavnost – co třeba „režizér“? Nebo „prazeodým“, který jsem se ještě jako dítě učil coby praseodym (z lat. Praseodymium). Možná je to hodně subjekdtivní, ale ani v nejmenším se mi to nelíbí.

..

Jo a ten nadpis si vyříkejte s autorem článku.

0/0
6.7.2010 21:13

UrsusLuin

Re: Malý úkol

Já si to s ním vyříkávám formou komentáře, nevím, proč jste se připojil. ;)

0/0
6.7.2010 21:14

Vrah

Re: Malý úkol

Protože mě to taky zajímá. Pokud toužíte po soukromé a nikým nerušené korespondenci s autorem, napište mu e-mail. ;-)

0/0
6.7.2010 21:20

shevek

Re: Malý úkol

To, že se vám pojem Česko nelíbí, to je váš problém. Naštěstí takoví malí diktátoři, kteří by rádi vyhodili ze slovníku i z map vše, co se jim nelíbí, mají malou pravomoc toto učinit. Takže pane, Česko, to je naše republika. Pokud se vám tento tvar nelíbí, tak používejte Česká republika. Ale Čechy, to mluvíte o něčem jiném. Taky neužívám tvrzení, že Klaus je prezidentem Velké Moravy. Čechy bohužel nezapřou svou povýšenost nad Moravou. Rv V Belgii byste asi taky říkal, že občané této země jsou Valoni. A pak byste dostal od Vlámů takový výprask, že byste si to do konce života nedovolil.

0/0
19.7.2010 14:49

Vrah

Re: Malý úkol

Vy snad neumíte číst. Napsal jsem: „Ale to já vím, jaký je rozdíl mezi Čechami a Českem“, tak se mi nesnažte podsouvat, že to nevím: „ Ale Čechy, to mluvíte o něčem jiném“.

Ovšem fakt, že je něco ve slovníku, ještě neříká, že to nemůže být hnus. Jestli se vám líbí prazeodým, režizér, koncovky -zmus a podobné ohavnosti jen proto, že je nějaké pako kodifikovalo…

0/0
24.7.2010 12:55

klusicek

Re: Malý úkol

Ano, neakceptoval :-)

0/0
6.7.2010 21:19

klusicek

Re: Malý úkol

Rozdíl chápu, nicméně zde je v nadpisu použito jako lehká nadsázka, nejedná se přímo o zeměpisný pojem. ;)

0/0
6.7.2010 21:19

UrsusLuin

Re: Malý úkol

S prominutím, to není nadsázka, ale blbost. A to neříkám jako nějaký patriot Moravy. Spíše jde o to, že teď to celé vyznívá "podívejte, v Čechách neumí češtinu". Ale na Moravě je ta "kvalita" úplně stejná.

0/0
6.7.2010 22:35

klusicek

Re: Malý úkol

Vím, kam tím míříte, nicméně řekněme, že stejným způsobem byste musel opravit všechny ty "Nápravy dívek v Čechách" a různé filmy, knihy ...

Nicméně chápu, že pro některé je držení se slova "Česko" dobrou věcí. Mně však přijde zbytečné a umělé. Nicméně -- jen můj názor ;)

0/0
6.7.2010 23:47

UrsusLuin

Re: Malý úkol

No, nicméně rada - o Česku jako o Čechách na Moravě nemluvte, lidi to tam nemají rádi, po pár pivech byste mohl dostat dost na budku.

Skutečně to není umělý výraz, ale výraz historicky doložitelný, který pomáhá lépe pojmenovat objekty skutečnosti.

Vidíte - Výchova dívek v Čechách mi právě vždycky evokovala výchovu v Čechách (nikoli na Moravě) a tedy v podstatě metaforu k výchově ve městě (proti vesnicky chápané Moravě).

0/0
7.7.2010 14:07

klusicek

Re: Malý úkol

Děkuji, myslím, že to je dobrá rada ;) ;)

Chápu ;)

0/0
7.7.2010 14:41

zdenekbobek

Skvělé

Skvělé, výborný článek. Víc takových.

0/0
6.7.2010 20:44

klusicek

Re: Skvělé

Děkuji :-)

0/0
6.7.2010 21:17

Mocnábobika

wtf

wtf is care

0/0
6.7.2010 19:13

Vrah

Na moudrou otázku moudrou odpověď:

ubelibubeli &*ˇ*B*ˇ/][]]%] frrrrrrrrrrrrrrr!!

0/0
6.7.2010 19:32

klusicek

Re: Na moudrou otázku moudrou odpověď:

Nemám absolutně šajn, co tím pán "wtf" myslí :-D

0/0
6.7.2010 19:52

Vrah

Re: Na moudrou otázku moudrou odpověď:

Asi to není mocná, nýbrž nemocná bobika ;-D

0/0
6.7.2010 19:55

mevak

Re: Na moudrou otázku moudrou odpověď:

Grafický maniak Vrah dnes zaplavuje diskuzi stále více pomatenějšími příspěvky . Nemá popito ? Nemá horečku ? Nepřehání to s trávou ?

0/0
6.7.2010 20:29

Vrah

Re: Na moudrou otázku moudrou odpověď:

Buzerujete rád? Vypadá to tak. Buzerujte si své kamarády, jestli jsou na to zvyklí, ale mě z toho laskavě vynechte.

Jestli moje příspěvky nechápete, tak si jich nevšímejte, já vám je vysvětlovat nebudu. Stačí mi, že je chápou ostatní.

0/0
6.7.2010 20:34

mevak

Re: Na moudrou otázku moudrou odpověď:

No - ty Vaše příspěvky dnes k pochopení jaksi moc nejsou . Ale nic , vyčkáme zítřka , snad se z toho vyspíte .

0/0
6.7.2010 20:49

Vrah

Re: Na moudrou otázku moudrou odpověď:

Nechte si je vysvětlit od někoho chytřejšího, než jste vy. Možná je pak pochopíte.

0/0
6.7.2010 20:52





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.