Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
J

jaruca

30. 8. 2010 15:02
Přijde mi ... co ? dopis ?? taky lahůdka

0 0
možnosti
BT

Barbarka_CZ

8. 7. 2010 21:54
Mně osobně

nejvíc drásá nervy naprosto nesprávný výraz "dvěmi" (příp. ještě "oběmi"), který velice často používají televizní moderátoři.

0 0
možnosti
RK

klusicek

9. 7. 2010 13:44
Re: Mně osobně

S třemi chlapy, jasně ;) Používají to pořád ;)

0 0
možnosti
AH

alex hart

8. 7. 2010 8:19
Ad Česko

Rozpoutala se zde zuřivá diskuse o výrazech Česko a Čechy, včetně dokazování, že výraz Česko zde existoval už kdysi dávno. No to je docela možné. Ony existovaly také výrazy jako Anglicko a další, které se už dávno u nás nepoužívají, snad ještě občas Švýcary (místo Švýcarska). Prostě upadly v zapomění.  Proč se tedy vynořil název Česko?

.

Podle mne to je proto, že při dělení Československa vzniklo samostatné Slovensko. Odtržením Slovenska od názvu Československo vznikne ono dnes používané Česko. Vzpomeňte si ještě na onu pomlčkovou válku, která tomu předcházela. Název Česko tedy vůbec není nějakým hluboce promyšleným návratem k nějakému starému názvu. Vždyť se v té době vůbec nepoužíval. V prvotní fázi to byl takový malý truc proti dělení státu. Absurdní název proti absurdní akci. Jiná věc je, že se tento název velmi rychle vžil, a to podle mne z nedostatku jiného přiléhavého a krátkého názvu. Zprvu spíše jako trpký žert. Dnešní postoj některých Moraváků je už zase něco jiného.

0 0
možnosti
RK

klusicek

8. 7. 2010 14:26
Re: Ad Česko

Dobrý den, děkuji velice za pěkný příspěvek a názor.

Více než jinou sdílím tu část, kde píšete o trucu a zvyku. Sice se čeština jako taková stále vyvíjí (což je jen dobře), ale už mi nepřijde, že by se na vývoji podíleli lidé (jako většina), ale UJC a hlavně média. Když začnou v TN N@va říkat místo "voda" třeba "oxid vodný", tak to tak za chvilku bude používat většina lidí.

Stejně tak mluvnické chyby, jako vypouštění "svůj" a nahrazení "tvůj" a další.

Díky ;)

0 0
možnosti
V

vidocqcz

7. 7. 2010 14:00
hm

S tím datem bych si dovolil nesouhlasit. Pokud budu podepisovat dodavatelům smlouvu, tak tam nemohu napsat datum ve formátu D. M. RR, ale musím DD. MM. , protože ti šikulové jsou schopni to měnit aby posouvali milníky :-)

0 0
možnosti
RK

klusicek

7. 7. 2010 14:53
Re: hm

Ano, potom použijete formát DD.MM.RRRR bez mezer (viz připomínka Beatrice_CZ, nebo jak se jmenuje, dříve v diskuzi).

Špatné psaní data není až zase tak palčivý problém, větší chybou (dají-li se chyby stupňovat) je dle mého psaní "v 5ti jazycích" ;)

0 0
možnosti
AH

alex hart

7. 7. 2010 10:51
Formát času

Autor uvádí možnost zápisu času např. v podobě: "v 7:00 večer". Nejsem jazykozpytec, ale tato možnost mi připadá ne-li nesprávná, pak přinejmenším zcela nevhodná. Já vidím jen dvě možnosti:

1) 19:00  (a pak je jasné,  že jde o večer i že je to přesně v sedm)

2)  (přesně) v sedm večer  nebo (přesně) v 7 večer

Jde o to, že zápis 7:00  indikuje přesný čas, který se v našich krajích vždy uvádí ve 24hodinovém formátu a dovětek "večer" to sice upřesní, ale ta kombinace je nesmyslná a zavádějící.

Může nám autor sdělit, která norma českého pravopisu umožňuje zápis času v podobě "v 7:00 večer", a kde se v ní autorem uvedený formát explicitně uvádí?

0 0
možnosti
AH

alex hart

7. 7. 2010 10:54
Re: Formát času

P.S.

Vážím si snahy autora o nápravu českého pravopisu v praxi. Takovou snahu oceňuji.  Přesto jsem si dovolil poukázat na něco, s čím nesouhlasím.  To však však vůbec neznamená, že autorovo snažení odsuzuji. Jde mi jen o ten jeden jmenovaný případ.

0 0
možnosti
SH

Nemesiss

7. 7. 2010 1:25
...těch pravopysných chib je fakt moc...

...a jsou i na Moravě...8-o:-)

0 0
možnosti
RK

klusicek

7. 7. 2010 9:16
Re: ...těch pravopysných chib je fakt moc...

Věřím, že jsou i na Moravě ;) ;) Ale to nemohu vědět, kdybych byl rejpa, žiju jen v Čechách :-D

0 0
možnosti
BT

Barbarka_CZ

7. 7. 2010 0:17
ad datum

Nesouhlasím s tvrzením, že tvar 01.01.2010 je špatný. Není. Podle NUOV, podle jejichž pravidel jsem mj. skládala státní zkoušku ze psaní na klávesnici PC a podle nichž se psaní desetiprstovou hmatovou metodou učí, je tento způsob zapsání data správný, resp. je to jeden ze dvou možných (přijatelných) způsobů. Používá se především v obchodní korespondenci, na fakturách apod. V soukromé korespondenci se pak používá tvar 1. 1. 2010 nebo lépe 1. ledna 2010.

0 0
možnosti
RK

klusicek

7. 7. 2010 0:20
Re: ad datum

Dobrý den,

děkuji za upozornění, konzultoval jsem to s UJC a máte pravdu. Děkuji, v blogu napravím!

Hezký večer (spíše už ráno) ;)

0 0
možnosti
VNP

veš na pleši

6. 7. 2010 21:16
Za ty

číslovky díky. Ač se považuji celkem za znalce (amatéra, češtinu jsem nestudovala), tak v tomhle jsem tápala.

0 0
možnosti
RK

klusicek

6. 7. 2010 21:20
Re: Za ty

Děkuji, nemáte zač. Jinak češtinu jsem též nestudoval, jsem jen nadšenec ;)

0 0
možnosti
U

UrsusLuin

6. 7. 2010 20:51
Malý úkol

A malý úkol pro autora - nastudovat si rozdíl mezi větou "Pravopisné chyby v Čechách" a "Pravopisné chyby v Česku". 

Jinak prostě standardní výpis nejčastějších chyb v každém druhém textu, který je psán odborníkem, který si netyká s počítačem a moc ten jazyk neřeší.

0 0
možnosti
MP

Vrah

6. 7. 2010 20:55
Re: Malý úkol

Autor třeba dosud jako jiní neakceptoval patvar „Česko“.

Až bude zavedeno Moravsko, Anglicko Čínsko nebo Americko, pak pouvažuji o tom, že vezmu na milost Česko.

0 0
možnosti
ZB

zdenekbobek

6. 7. 2010 20:44
Skvělé

Skvělé, výborný článek. Víc takových.

0 0
možnosti
RK

klusicek

6. 7. 2010 21:17
Re: Skvělé

Děkuji :-)

0 0
možnosti
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2960x
Co o sobě tak napsat... jsem hrozně líný, ale občas se vybičuji a o něčem napíši. Zajímají mě především lidské problémy a udivuje mě lidská hloupost. Proto o ní i rád píši...

Nesnáším ICQ a za tím si stojím a bojuji proti němu.

jabber: klusik@jabber.cz
www: www.klusik.cz

Seznam rubrik

Co právě poslouchám